<

Intrebari Frecvente

Din noiembrie 2011, clasificarea WK este inlocuita conform normei EN-1627 cu clasificarea RC(resitance class) care prevede ca in cadrul testelor rezistentei la efractie, sa nu mai fie testat un singur punct al usii, punct ales de producator, ci sa fie testata toata suprafata si toate punctele functionale, pe principiul "verigii cele mai slabe" in acest fel garantandu-se ca atribuirea in una din clasele RC sa fie relevanta. Echivalentele care s-au facut si inca se practica de catre unii producatori, WK1=RC1, Wk2=RC2, etc, sunt irelevante si facute doar in scopuri publicitare.

Clasele RC sunt delimitate de ustensilele, forta si nivelul de experienta al infractorului, necesare pentru a "deschide" usa, cat si timpul si nivelul sonor generat.

RC1-O usa din aceasta clasa se poate deschide prin folosirea fortei fizice prin loviri repetate intr-un interval de 20 de minute, acest tip de usa se recomanda a fi folosit acolo unde riscul de efractie este scazut.

RC2- Nu poate fi deschisa folosind doar forta fizica, fiind nevoie de unelte mecanice, cum ar fi, clesti , ciocane, surubelnite, pene, etc. Ofera o protectie marita pentru locuinte, pentru zone cu risc de efractie "mediu"

RC3- Usile din aceasta clasa pot fi deschise doar prin folosirea de scule mecanice in combinatie cu cele electrice, masini de gaurit si de taiat, de catre infractori experimentati, nivelul sonor generat, cat si timpul necesar "deschiderii" este unul ridicat. Se recomanda a fi folosit acolo unde se doreste un nivel de protectie de mare siguranta si unde riscul de efractie este marit.

RC4-Cel mai inalt grad de protectie antiefractie, unde greutatea usii este sub 300 de kg. Poate fi deschisa doar folosind scule industriuale electrice sau pneumatice, de catre infractori experimentati, partile ramforsate care trebuie fortate, sunt extrem de rezistente si nivelul sonor generat este unul foarte ridicat. Se recomanda pentru zone cu risc mare de efractie si unde se doreste un nivel de securitate extrem de ridicat.

Rezistenta sistemelor de inchidere, respectiv a yalelor si a cilindrilor se clasifica conform EN-1303 si EN-12209 pe o scara de la 1 la 7, 7 fiind nivelul de prtectie cel mai ridicat. Pentru "deschiderea" unei usi, in majoritatea cazurilor, sunt fortati cilindrii sau yalele, reprezentand punctul slab si cel care produce cel mai putin zgomot. Folosirea unui cilindru, sau al unei yale de o clasa de siguranta mare(4,5,6,7) inlatura posibilitatea ca un atacator sa poata forta incuietorile fara sa produca zgomote puternice si aceasta pentru o perioada de timp mare.
Bumping-ul este o tehnica folosita de infractori, care consta in introducerea in cilindru a unei chei alezate, care apoi este lovita, iar unda de soc generata face ca pinii din cilindru sa se alinieze pe profilul liniei cilindrului, provocand deschiderea lui. Cilindrii care apartin unei clase de securitate minim 4, sunt imuni la acest tip de atac.
Este o forma de atac foarte comuna, in special acolo unde s-a realizat un montaj impropriu a cilindrului, care consta in ruperea sliturilor de pe fata exterioara a usii, dupa care printr-o serie de miscari specifice cilindrul se rupe, lasand yala ingropata, practic neprotejata, usa putandu-se deschide foarte usor. Cilindrii dintr-o clasa de securitate 4 sunt foarte rezistenti la acest tip de atac prin constructia lor si sunt asistati de sliturile ramforsate si un montaj corespunzator, care sunt indispensabile acolo unde se doreste un nivel de securitate ridicat.
O modalitate de efractie care dupa un declin si-a facut reaparitia odata cu inventarea speraclurilor automate. Aceasta metoda consta in introducerea in yala sau cilindru al unor chei surogat, respectiv al unor lamele metalice si al unei parghii, care prin tentative repetate pot duce la deschiderea usii. Incepand cu cilndrii din clasa 3 de securitate, manipularea cu speraclul devine mai dificila, aceasta devine practic imposibila la clasele 6 si 7.
Gaurirea unei yale este un tip de atac brutal, care consta in strapungerea cilindrului sau a elementelor de fixare ale acestuia. Imoptriva acestui tip de atac se folosesc in constructia yalelor si a cilindrilor de mare siguranta(4,5,6,7) materiale foarte rezistente care impiedica strapungerea, si pe parcursul tentativei, genereaza un nivel de zgomot foarte ridicat. Se recomanda folosirea de slituri blindate, care pot sa creasca rezistenta unui sistem, chiar si in cazul folosirii unor cilindrii de clasa de siguranta medie(2,3).
O cheie inregistrata insemana ca aceasta nu poate fi copiata, respectiv ca in comert in fara de producatorul acesteia, nu se comercializeaza chei brute, si in cazul in care se doreste o copie a cheii, trebuie porezentat cardul de proprietate, care autorizeaza doar titularul sa copieze respectiva cheie. Se va tine o evidenta stricta a numarul cheilor copiate. Daca ati optat pentru serviciul de inregistrare a cheii nominal, in cazul in care se pierde cardul de securitate, se va emite altul prin simpla prezentare a buletinului titularului.
Un sistem Master Key este un sistem de chei conjugate care permite ca in cadrul unui sistem de securitate sa existe mai multe nivele de acces, unele persoane(chei) sa poata deschide mai multe usi, si in acelasi timp yalele individuale sa-si pastreze unicitatea pentru cei care le folosesc. Acest sistem este folosit de exemplu in cazul cladirilor comerciale, unde proprietarul poate cu acest sistem sa foloseasca o singura cheie pentru a deschide orice usa chiar daca aceste usi au fiecare o cheie diferita care nu potriveste decat la o singura usa .
O cheie rupta in yala, este un incident neplacut dar comun. Datorita calitatii precare a unor cilindrii sau a uzurii excesive datorat vechimii sau a unui montaj defectuos, cheia se poate rupe iar partea captiva din broasca ne impiedica sa folosim o alta cheie. In cazul in care avem o alta cheie, vom cauta un obiect ascutit, cum ar fi o foarfeca de unghii sau ceva similar, pe care sa-l introducem pe langa bucata captiva incercand sa facem parghie pentru a face un contact suficient de puternic si in acelasi timp sa tragem obiectul ascutit afara din yala pentru a o elibera. In multe cazuri, chiar si cu cele mai insufletite eforturi, cheia nu poate fi extrasa fara a apela la ustrensile specializate, caz in care trebuie apelat la ajutorul unor profesionisti.
Multe masini, in special cele mai noi se inchid automat chiar daca cheia este prezenta in interiorul habitaclului sau portbagaj dupa un anumit interval de timp. Este poate cea mai frustranta situatie dintre toate pentru posesorul masinii, cu care ne confruntam zilnic in cadrul serviciilor de deblocari de urgenta pe care le oferim. Primul lucru si cel mai evident in cazul in care nu avem o cheie de rezerva "undeva", este sa incercam sa reperam cheia vizual, caz in care se poate cu putina dexteritate sa deblocam masina pe cont propriu. Ne inarmam cu rabdare si incepem prin a departa rama usii de caroserie 3-4 cm si a pastra aceasta distanta cu ajutorul unei pene( orice obiect, preferabil de lemn, avand grija sa nu zgariem vopseaua) si prin despartitura creata sa incercam sa "pescuim" cheile. Sunt multe variabile care pot face aceasta operatiune imposibila dar am avut clienti pe care i-am consiliat telefonic si au reusit. Nu va recomandam in nici o circumstanta cu exceptia urgentelor de tip medical, sa spargeti geamul masinii, pentru ca un lacatus specializat in incuietori auto, va poate ajuta la un cost mult redus si fara bataile de cap ulterioare, acesta actionand in majoritatea cazurilor asupra yalei automobilului dumneavoastra fara sa faca daune.